Running Therapie

Wat is Running Therapie?

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van “hardlopen” ten behoeve van het (overbelaste) brein. Het is een therapievorm waarbij je met je lichaam bezig bent, maar de effecten er van zal je met name op psychisch gebied ervaren. Het is een therapievorm waarbij het praten in eerste instantie ondergeschikt is aan het bewegen.

Runningtherapie is een vrij nieuwe, soms aanvullende behandelmethode. Dat wil zeggen: dat het ook ingezet kan worden naast andere behandelmethodes zoals: medicatie en coaching.

Hardlopen om je beter te voelen.

Wanneer Running Therapie?

Somber, angstig, lusteloos, vermoeid, paniekerig of gestrest? Wanneer je last hebt van deze symptomen kan hardlopen als middel ingezet worden om deze klachten te verminderen. Om deel te nemen aan runningtherapie is het hebben van ervaring met hardlopen absoluut niet noodzakelijk.

Runningtherapie wordt gegeven door een running therapeut. Onze running therapeuten Grietje Carleer en Jolien te Brake helpen je op weg.

Het doel

Het doel van deze therapie is om te leren met plezier en ontspanning te "lopen" in de buitenlucht, om straks zelfstandig twee keer per week (45-60 minuten) te kunnen blijven lopen. Voor runningtherapie hoef je geen ervaring te hebben met lopen omdat de afstand en tijd geen doel zijn.

Voor wie is runningtherapie bedoeld?

Runningtherapie is voor jongeren, volwassenen en ouderen. In alle fasen van het leven kennen we pieken en dalen en meestal kom je daar goed doorheen. Soms zijn het echter net die druppels die je hoofd en lichaam doen overlopen.
Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat runningtherapie een positieve invloed heeft op mensen met:

  • Depressies of sombere gevoelens
  • Herstel van burn-out
  • Overgewicht
  • Het ontwikkelen en vasthouden van een gezonde levensstijl
  • Spanningsklachten van rug en nek
  • Vermoeidheidsklachten
  • Slaapstoornissen
  • Concentratiestoornissen
  • Leren omgaan met agressie
  • Verbeteren algehele conditie
  • Verminderen van paniekaanvallen of angstklachten
  • Tegengaan van nieuwe depressie of burn-out

 

Wat zijn de effecten van runningtherapie?

Uit vele onderzoeken en rapporten over de toepassing van runningtherapie komen positieve effecten van de therapie naar voren, waaronder:

  • Afname van negatieve gevoelens
  • Rustiger worden in je hoofd
  • Lichamelijk en mentaal beter voelen
  • Meer uitgerust voelen
  • Beter slaapritme
  • Positief effect op zelfvertrouwen
  • Meer levensenergie
  • Betere focus
  • Draagt bij aan een gezond leefpatroon
  • Angst en burn-out klachten nemen af
Direct een afspraak maken
Of bel 0543-72 82 00